Istraživački projekat studenata I godine VIPOS

ISTRAŽIVANJE NAVIKA U KUPOVINI I PONAŠANJA POTROŠAČA U VALJEVU

Studenti prve godine Visoke poslovne škole strukovnih studija iz Valjeva sa studijskih programa Marketing i trgovina i Elektronsko poslovanje sproveli su marketing istraživanje o navikama u kupovini i ponašanju potrošača u Valjevu u okviru vežbi na predmetu Marketing.

Navike u kupoviniIstraživanje je sprovedeno metodom ispitivanja, odnosno tehnikom anketnog upitnika, na slučajno odabranom uzorku od 1.025 ispitanika, i satojalo se iz nekoliko segmenata.

U prvom segmetu ispitanici su studentima odgovarali na pitanja o tome na šta ih asocira reč kupovina, da li njihov kućni budžet uspeva da zadovolji sve potrebe domaćinstva u kome žive i koliko novca izdvajaju za pojedine potrebe. Prema dobijenim rezultatima, čak 70,63% Valjevaca smtara da iz svojih kućnih budžeta izdvaja velike količine novca za kupovinu hrane i pića. Po opterećenju za kućni budžet odmah iza toga nalaze se troškovi stanovanja i plaćanja komunalnih usluga za koje 43,12% stanovnika Valjeva smatra da su veoma visoki. Najmanje novca iz svojih budžeta Valjevci izdvajaju za kulturu i zabavu, pa tako 45,17% ispitanika navodi da izdvajanja za ove potrebe gotovo i da ne opterećuju budžet njihovog domaćinstva.

Sama reč kupovina najveći broj ispitanika asocira na trošenje novca (43,02%). Međutim, najstarije Valjevce ova reč u najvećoj meri asocira na skupoću (36,13%). Samo 27,12% ispitanika tvrdi da kućni budžet kojim raspolažu uspeva da podmiri potrebe njihovog domaćinstva, nasuprot 72,88% koji ističu da jedva sastavljaju kraj s krajem, da im primanja nisu dovoljna ili da im nedostaje još toliko novca da bi vodili normalan život i obezbedili svojim porodicama kupovinu svih onih proizvoda i usluga koje su im neophodne.

Uprkos takvoj situaciji, Valjevci su ipak nezadovoljni snabdevenošću trgovina koje u gradu posluju, njih 45,85% ispitanika smatra da one nisu dobro snabdevene i da ne nude onaj asortiman proizvoda koji bi oni želeli. Valjevci ističu da gradu nedostaju diskonti koji bi ponudili širok izbor roba po nižim cenama (njih 38,93%), zatim moderni hipermarketi (29,49% ispitanika), ali i tržni centri koji bi prodavali brendirane proizvode (18,24% ispitanika). Samo 3,41% ispitanika smatra da gradu ne nedostaju nove trgovine.

Najveći broj Valjevaca male kupovine (kupovine u kojima se troši do 1.000 dinara)  obavlja dva do tri puta sedmično (31,32%), ili svakodnevno (29,46%). Samo 18,15% ispitanika ove kupovine obavlja ređe od dva puta nedeljno. Najčešće mesto za obavljanje malih kupovina je radnja u susedstvu, bakalnica koja je najbliža mestu stanovanja. To tvrdi 67,02% ispitanika. Skoro četvrtina ispitanika za mesto svoje male kupovine bira supermarkete s obzirom da oni i u malim kupovinama zahtevaju veći izbor proizvoda. Oni smatraju da supermarketi osim nižih cena od radnji u susedstvu raspolažu i proizvodima boljeg kvaliteta.  Inače, dominantni kriterijumi prilikom izbora mesta za malu kupovinu su blizina prodajnog mesta (29,31%)  povoljne cene proizvoda (27,26%), i kvalitet proizvoda (14,80%).

Kada su velike kupovine u pitanju, u kojima se troši najmanje 3.000 dinara, Valjevci ih uglavnom obavljaju u nekom od mini-marketa ili super-marketa (57,56%), ali radi zadovoljenja potrebe za širim izborom proizvoda 14,73% ispitanika je spremno da posećuje i hipermarkete koji se nalaze van grada. Ovu vrstu kupovine ispitanici obavljaju najčešće dva do tri puta mesečno (njih 27,32%), rukovodeći se najpre povoljnim cenama proizvoda (30,24%), ali i kvalitetom proizvoda (17,07%), širokim izborom (15,22%) i mogućnošću odloženog plaćanja (13,07%).

Ukupno 29,17% ispitanika ne planira nikakve veće kupovine u narednih 12 meseci za koje bi izdvojili značajnije svote novca. Od onih koji takve kupovine planiraju njih 14,83% planira kupovinu garderobe i obuće, 13,37% se opredeljuje za tehničku robu, 10,93% za odmor i putovanje, oko 9% za belu tehniku, oko 8,5% za nov nameštaj, i oko 7% za automobil. Čak 61,29% naših najstarijih sugrađana ne planira izdvajanje većih svota novca za kupovinu u narednih 12 meseci, kao i 54% ispitanika sa osnovnim obrazovanjem i 46,75% ispitanika sa primanjima ispod 25.000 dinara.

Završni deo istraživanja sastojao se od odgovora ispitanika na pitanja o impulsivnim kupovinama, tome šta ispitanike motivišu na kupovinu i promotivnim aktivnostima na mestu prodaje koje ispitanici najviše vole.

Najveći procenat ispitanika u unapred neplaniranim kupovinama kupuje robu koja je na sniženju (23,06%), garderobu i obuću (22,09%) i potrebštine za kuću (20,74%). Međutim, skoro petina Valjevaca tvrdi na ništa ne kupuje impulsivno i da su njihove kupovine uglavnom unapred planirane. Većinu  potrošača na kupovinu najviše motivišu oglasi na televiziji (34,67%) i reklamni letci (20,08%). Slede akcije na prodajnom mestu sa 15,68%, oglasi u novinama sa 12,19%, ulični plakati sa 9,39%, reklame na radiju sa 2,2% i reklame na Internetu sa 1,1%

Po pitanju promotivnih aktivnosti na mestu prodaje osim  sniženja  cena  (39,20%) potrošači vole i dobijanje   različitih  poklona  uz  proizvode (18,10%), zatim multipak prodaje (14,20%), reklamne uzorke (11,70%), nagradne igre (8,30%), i degustacije (5,80%).

Uspešno savladavanje svih zadataka u ovom istraživačkom projektu donosilo je studentima maksimalno 20 poenta u okviru njihove ukupne ocene iz Marketinga.

Mentor projekta: Dr Mlađen Vićentić, profesor Marketinga

Vođa istraživačkog tima: Predrag Radojević, predmetni saradnik

Članovi istraživačkog tima: Jelena Aleksić, Nemanja Angelov, Milica Antonijević, Rade Bojić, Kristina Božić, Nada Daničić, Jovan Đurić, Jelena Grčić, Snežana Ilić, Jovana Ivanović, Snežana Jevđić, Jelena Jezdić, Jana Jonlija, Milena Jovanović, Marko Jović, Darko Krsmanović, Gordana Krstić, Bojan Lazarević, Jelena Lazarević, Katarina Lazarević, Zoran Lazarević, Dragana Lukić, Mirjana Lukić, Marina Stojnić, Zoran Matić, Stefan Marjanović, Milica Mićić, Ljiljana Milovanović, Nemanja Nedić, Nataša Negić, Marija Nikolić, Aleksandar Ostojić, Anita Petrović, Nevena Petrović, Tanja Petrović, Snežana Popović, Nikola Pušica, Nina Radovanović, Višnja Stojanović,Suzana Sarić, Slađana Savić, Vera Šćekić, Nevena Stojanović, Milica Stojić, Biljana Todorović, Ivana Živanović, Vesna Živković 

Оставите одговор