Kupovna moć manja, “Europrom” i dalje omiljena trgovina Valjevaca

Istraživanje

 

Zahvaljujući otvaranju velikih supermarketa u poslednje tri godine, povećao se broj Valjevaca koji se opredeljuju za ređe, ali veće kupovine, a omiljena trgovina potrošača u našem gradu i dalje je „Europrom“. Kupovna moć Valjevaca, na žalost, smanjena je pa s toga je pod znakom pitanja da li na lokalnom tržištu ima mesta za još neke nove trgovine čiji se dolazak najavljuje.
Ovo su neki od najvažnijih zaključaka iz istraživanja „Promene u načinu kupovine i zadovoljstva Valjevaca nakon otvaranja velikih supermarketa“, koje je sproveo Istraživačko-razvojni centar VIPOS-a i koje je predstavljeno danas u amfiteatru škole. Novi istraživački projekat, sproveden na reprezentativnom uzorku od 1.000 Valjevaca svih starosnih dobi i obrazovnih struktura, trajao je od decembra prošle do maja ove godine, a tokom njega je bilo angažovano 70 studenata prve godine VIPOS-a, svih studijskih programa.

„Ovo istraživanje bilo je motivisano dolaskom novih supermarketa na teritoriju našeg grada u periodu od 2011. godine do danas. Želeli smo da, poredeći rezultate istraživanja o potrošačkim navikama, zadovoljstvu i kupovnoj moći Valjevaca koje smo sproveli tada, sada saznamo koliko je dolazak novih trgovina uticao na promenu ponašanja naših potrošača, u svetlu činjenica da je ekonomska kriza u poslednje tri godine produbljena, te da je životni standard i kupovna moć naših sugrađana i dalje među najnižima u Srbiji, odnosno, da je u Valjevu za potrošačku korpu i dalje neophodno izdvojiti više od dve prosečne zarade zaposlenih sugrađana“, kaže dr Mlađan Vićentić, vođa tima Istraživačko-razvojnog centra VIPOS-a. 

Što se tiče najvažnijih rezultata istraživanja, izdvajamo sledeće: približno 80 odsto građana Valjeva izdvaja mesečno za kupovinu robe široke potrošnje manje od 20.000 dinara. U poređenju sa 2011. godinom, kupovna moć Valjevaca neznatno se pogoršala. U odnosu na istraživanje sprovedeno pre tri godine, uočava se porast učešća takozvanih velikih kupovina, koje su obavljaju jednom do dva puta mesečno. Velike kupovine najveći procenat ispitanika obavlja u „Europromu“, slede „Roda“, „Intereks“, „Idea“ i „Sezam“. Čak 74 odsto Valjevaca ocenjuje snabdevenost trgovina u Valjevu ocenama 4 i 5. Pri izboru mesta kupovine našim sugrađanima je najbitnija cena, sledi kvalitet proizvoda, lokacija, akcije i asortiman. Koliko su akcije važne govori i podatak da skoro tri četvrtine anketiranih prati i kupuje robu na akcijama.

„Zahvaljujući otvaranju velikih supermarketa, navike u kupovini potrošača u Valjevu su promenjene – povećao se broj onih koji se opredeljuju za ređe, ali veće kupovine (od 16 odsto na 25 procenata). Pri tome, kako pokazuju rezultati istraživanja, treba imati u vidu da se kupovna moć potrošača smanjila i Valjevci veliku kupovinu povezuju sa iznosom potrošenog novca, a ne sa količinom kupljenih proizvoda. Omiljeno mesto za kupovinu naših sugrađana je i dalje valjevska trgovina „Europrom“ – 45 odsto anketiranih se izjasnilo da kupuje robu u ovoj trgovini. Valjevci ne menjaju navike ni mesto kupovine kada su u pitanju voće, povrće i meso pijace i mesare su i dalje omiljeno mesto za kupovinu voća, povrća i mesa u odnosu na supermarkete“, objašnjava dr Mlađan Vićentić.

Na osnovu rezultata ovog projekta, kako je rečeno na današnjoj prezentaciji, ne predviđaju se velike promene u valjevskim trgovinama, a imajući u vidu kupovnu moć Valjevaca, pitanje je da li na lokalnom tržištu ima mesta za još neke nove trgovine čiji se dolazak najavljuje. Među preporukama, izdvajamo savet da domaći trgovci više pažnje treba da obrate na „lokalni marketing“ kada su u pitanju „ciljane akcije“ usmerene na potrošače u Valjevu. Takođe, trgovci treba da razmisle o mogućnosti dostave robe na kućnu adresu.

Оставите одговор