Projektovanje informacionih sistema, PIS
Studijski program | Poslovna informatika i programiranje | |||
Izborno područje (modul) | ||||
Vrsta i nivo studija | osnovne strukovne studije / studije prvog stepena | |||
Naziv predmeta | Projektovanje informacionih sistema | |||
Broj ESPB | 7 | Status predmeta (obavezni/izborni) | obavezni | |
Uslov | ||||
Cilj predmeta |
Cilj predmeta je upoznavanje studenata sa tipovima, vrstama i osobinama savremenih poslovnih informacionih sistema (IS). Takođe, student se upoznaje sa osnovnim karakteristikama metoda za informacionu analizu i projektovanje poslovnih IS, kako klasičnim tako i agilnim, te sa svim fazama životnog ciklusa IS, od akvizicije zahteva i poslovnog modeliranja, do eksploatacije i modifikacije IS. | |||
Ishod predmeta |
Student će u okviru ovog predmeta biti osposobljen da: -identifikuje vrste IS u odnosu na nivoe odlučivanja; -razlikuje IS u odnosu na funkcionalne celine organizacionih entiteta; -opiše poslovne procese, strukture i pravila koristeći univerzalni jezik za modeliranje UML; -izvede informacionu analizu poslovnog entiteta baziranu na Zahmanovom okviru; -prepozna faze u životnom razvoju IS, kako razvijanih klasičnim metodama, tako i razvijanih agilnim metodama; -prepozna i objasni prednosti i nedostatke najpoznatijih klasičnih (kaskadna, RUP, MSF, spiralna) i agilnih (XP, Scrumm, RAD, FDD) metoda projektovanja IS; -kritički evaluira postojeće IS i predlaže poboljšanja na osnovu prethodno usvojenih informatičkih znanja. |
|||
Sadržaj predmeta | ||||
Teorijska nastava |
1. Osnovni pojmovi (definicija IS, uloga, značaj, struktura i arhitektura IS, tipovi i vrste IS) 2. Modeli životnog ciklusa IS, kaskadne metode razvoja, inkrementalno-iterativne metode, agilne metode razvoja IS 3. Struktuirana analiza sistema, tehnike i alati analize sistema, CASE alati 4. Metamodeli: ujedinjeni jezik za modeliranje – UML, Zahmanov okvir, Model zrelosti procesa (CMM) 5. Vrste poslovnih informacionih sistema, transakcioni sistemi, sistemi za izveštavanje, sistemi za podršku odlučivanju -DSS, grupni sistemi za podršku odlučivanju – GDSS, OLAM i OLTP sistemi, poslovni informacioni sistmi posebne namene 6. Upravljanje znanjem, ekspertni sistemi, veštačka inteligencija, sistemi za podršku menadžmentu 7. Odlučivanje pri nabavci i razvoju poslovnih informacionih sistema, planiranje, sagledavanje mogućnosti i potreba, selekcija dobavljača, standardi kvaliteta, održavanje i eksploatacija informacionog sistema, zaštita podataka, modifikacija sistema |
|||
Praktična nastava (vežbe, DON, studijski istraživa-čki rad) | Nastava se bazira na obradi većeg broja praktičnih primera, kroz zajedničke vežbe na računaru, timske projekte i individualni rad.Praktična nastava obuhvata sledeće vidove aktivnosti: 1.modeliranje procesa i entiteta korišćenjem UML-a i adekvatnih softverskih alata 2. projektovanje informacionih sistema za određene namene, uz integrisanje ranije usvojenih informatičkih znanja iz programiranja, veb dizajna i baza podataka 3. izrada timskih projekata na dizajniranju i realizaciji jednostavnijih poslovnih informacionih sistema 4. produbljivanje teoretskih znanja kroz seminarsku obradu zadatih tema |
|||
Literatura | ||||
1 | K.Rainer, E.Turban, “Uvod u informacione sisteme”, Data Status, Beograd 2009. | |||
2 | Grejdi Buh, DŽejms Rambo, Ajvar DŽakobson, UML vodič za korisnike, CET, 2002 | |||
3 | Mark W. Huber, James Norrie, Craig A. Piercy, Patrick G. McKeown, Introduction to Business Information Systems, John Wiley & Sons 2010. | |||
4 | Š.L.Fleger, J.M.Atli, “Softersko inženjerstvo, teorija i praksa”, prevod 3. izdanja, CET, Beograd, 2006. | |||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski istraživački rad | Ostali časovi |
2 | 2 | 1 | ||
Metode izvođenja nastave |
Teoretski deo nastave se usvaja putem klasične ex cathedra nastave, kroz koju se predstavljaju teoretski koncepti, ali i daje uvid u praktične, realne primere. Praktični deo nastave se realizuje kroz praktične vežbe na računaru, i rad na softverskim alatima za analizu i projektovanje IS, te kroz timsku realizaciju zadatih projekata koji simuliraju situacije u stvarnom poslovnom okruženju. Uz klasičnu nastavu, primenjuju se i metode aktivne nastave, kroz samostalnu obradu zadatih tema, u sklopu praktične nastave. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | poena | Završni ispit | poena | |
aktivnost u toku predavanja |
8 | pismeni ispit | 30 | |
praktična nastava | 32 | usmeni ispit | ||
kolokvijumi | 30 |