Prezentacija istraživačkog projekta „Onlajn kupovina”

Na internetu se kupuje zbog velikog asortimana proizvoda, glavni strah predstavlja odstupanje kupljenog proizvoda od opisa navedenog na internet stranici, a epidemiološka situacija izazvana novim koronavirusom uticala je na to da onlajn kupovina postane deo naše „nove normalnosti“. Ovo su glavni zaključci istraživačkog projekta „Onlajn kupovina” koji su sproveli studenti valjevskog odseka Akademije strukovnih studija Zapadna Srbija.

Cilj rada je bio da se empirijskim istraživanjem dođe do informacija o navikama, motivima i stavovima potrošača prema onlajn kupovini. Osim toga, istraživanje je imalo za cilj da utvrdi da li je epidemiološka situacija uticala na rast ovog načina trgovine.

Istraživanje je sprovedeno metodom ličnog intervjua, a anketa je sadržala 22 pitanja koja su se odnosila na demografske podatke ispitanika i pitanja u vezi sa ponašanjem prilikom kupovine na internetu. Anketa je sprovedena na uzorku od 527 ispitanika sa područja Kolubarskog okruga, a najviše ispitanika bilo je starosti od 19 do 25 godina, što je populacija koje inače najviše kupuje putem interneta.

Skoro svi ispitanici su imali iskustvo sa onlajn kupovinom, a preko 90% ispitanika kupuje putem interenta jednom do dva puta mesečno. Najviše se kupuju odeća i obuća, zatim knjige, kozmetika i sportska oprema. Rezultati istraživanja pokazuju da se ispitanici ne osećaju potpuno sigurno kada kupuju putem interneta, jer je 11% imalo neko loše iskustvo u vezi sa onlajn kupovinom. Kada kupuju preko interenta, ispitanici se najviše plaše da kupljena roba neće odgovarati opisu i slici, da će dobiti neki drugi proizvod umesto onog koji su naručili, i da će roba biti oštećena. Ispitanici izbegavaju da za robu plaćaju unapred ili onlajn, i najradije biraju da proizvod plate prilikom isporuke.

Najizraženiji motivi za kupovinu preko interenta, na osnovu ove studije, su veliki asortiman proizvoda i povoljnije cene. Interesantan je podatak da ispitanici češće kupuju preko društvenih mreža nego preko oficijelnih veb sajtova ili sajtova specijalizovanih za onlajn prodaju. Veliki podsticaj za kupovinu na internetu predstavljaju reklame na društvenim mrežama.

Aktuelna epidemiološka situacija je uticala na rast onlajn kupovine. Došlo je i do promene kategorija proizvoda koji se kupuju preko interenta. Ranije su se na ovaj način kupovale isključivo karte, muzika i video igre, a sada se traže životne namirinice, odeća, obuća i drugo. Istraživanje je potvrdilo pretpostavku da je došlo rasta kupovine na internetu, budući da se skoro petina ispitanika izjasnila da sada kupuje više nego ranije.

Istraživački projekat „Onlajn kupovina” sproveli su studenti druge godine Poslovne ekonomije na modulu Marketing, trgovina i turuzam, a rezultate istraživanja su prezentovali Jelena Milivojević, Katarina Ostojić, Marija Lukić i Ivan Jelić.